Accueil/ conferencier
Edith Ackermann

Cursus :

Edith Ackermann est professeure honoraire de psychologie du développement à l'Université d'Aix-Marseille. Actuellement chercheuse invitée à l'Institut de Technologie du Massachusetts et de l'Université de Sienne, elle enseigne aux étudiants des cycles supérieurs, mène des recherches, et consulte pour les entreprises, les institutions et organisations intéressées par les intersections entre l'apprentissage, enseignement, conception et technologies numériques.

Publications :

2007 – Experiences of artifacts: appropriation / affordances :
[For Ernst v.  Glasersfeld]. Keywords:  radical constructivism, Piaget, world-making, world-reading, design, artifacts as interlocutors, learning as conversation w/ artifacts.      

2005 – Playthings that do things: A young kid’s “incredibles” :
Keywords: Animated toys, children, self-propelled movement, agency, robotics, play, imagination, identity, attachment, control. [Related paper: Relating to things that think. In Play of ideas, ideas of play. 2000. p. 2]
       
2004– Constructing knowledge and transforming the world :
Keywords: Constructivism. Piaget. Vygotsky. Powers of pretense, Seductions of Sim, Virtues of Virtual.

2003 - Hidden drivers of pedagogic transactions :
Keywords: Epistemology, constructivism, conversation techniques, reflective practice, self-scrutiny, clinical exploration. Teachers as designers.
       
2001- Language games, Digital writing and emerging literacies :
Keywords: literacy, digital writing, text and context, narrative competence, enactments.

Affiliation : Université d'Aix-Marseille

Statut : Professeure

Exposé(s) :
photoExpose
Digital natives ou digital naives
Edith Ackermann , Mitchel Resnick

Conférence traitant de l'« Education Design » organisée le 27 janvier 2012 par PM Conseil, Cap Digital, Microsoft, Groupe Compas et RSLN :

“We are wary of claims that polarize the divide between so-called “digital nativesâ...
Mots-clés : Digital , Digital immigrant , Education , informatique , internet , Nouvelles technologies , NTIC , web